Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


ZSOLOZSMA, 6. óra

2008.10.22

A LAUDES ÉS A KISHÓRÁK

A laudes

Szerkezete a vesperáséval azonos, a következőket kivéve. 
1. Karban a matutínumtól el nem választható, így inkább anticipálták régebben ("evening service"). A nagyheti reform után az officium tenebrarum is reggelre kerül, de ez elég szerencsétlen megoldás. Ha a matutínum után van közvetlenül, akkor nincs előtte előkészületi Pater-Ave. A matutínum szerves része, mint a bizánci utrenyében a kánon és az ódák, amelyekkel párhuzamos. Mintegy azt futtaja föl dramaturgiailag.
2. Sok rítusban versiculus ante laudes/sacerdotalis előzi meg, ez olyan, mint a Converte a kompletórium, ill. a Domine labia a matutínum előtt, de változó szöveggel. 
3. A zsoltárbeosztás sajátos, ld. később. Tkp. nem 5, hanem 8 zsoltár, de egynek számít. 
4. Soha nincs responzórium (a monasztikusban van, de az breve). 

A kishórákhoz alapvető: a 118. zsoltár imádkozása

22 szakasz a 22 héber betűnek megfelelően, eredetileg akrosztikon, azaz minden sor a megfelelő betűvel kezdődik (a magyar LH ezt imitálja is). Vö. lamentációk. Ezt a latin csak a héber betű címként való kiírásával érzékelteti. A 22 szakasz = kis divízió, ezek párosával összevonva = 11 nagy divízió. A kis divíziókat a monasztikus rítusok használják a vasárnapi és a hétfői kishórákra elosztva (11-11, így a szekuláris szerkezethez jutnak), keddtől a zarándokzsoltárokat éneklik. A nagy divíziókat a szekuláris rítusok mindennap, 3-3 kerül egy hórába, ill. a prímában ezt egy többletzsoltár kipótolja a szükséges 12-re. Ez az eredetibb rendszer.

A príma

Pater-Ave-Credo (itt Credo is, mert a nap kezdete volt eredetileg). Egyébként állandóság tekintetében és sok egyéb vonásában a kompletórium párhuzama, egyre kevésbé kishóraszerű.
Deus in adiutorium. 
Himnusz: Iam lucis orto sidere 
Zsoltárok: eredetileg vsz. 3, azaz hétköznap az 53. (Deus in nomine tuo), vasárnap a 117. (Confitemini Domino). Többnyire a kishórákban 1 antifóna alatt. Ezután a 118. első két nagy divíziója (Beati immaculati). Ez a rendszer később átalakul. Vagyis: 
a) A 117. nem üti ki, hanem kiegészíti az 53-at, így 4 zsoltár lesz. Ez azért tűnhetett reálisnak, mert a kompletóriumban is 4 zsoltár van. 
b) Vasár- és ünnepnap kiegészül a végén az Atanáz-hitvallással (Symbolum Athanasianum, Quicumque - Szentháromságos, de vsz. nem Atanáz, hanem VI. századi, galliai szöveg, a protestánsok is használták, Pázmány-fordítás az ÉE-ban, ünnepélyes dallamon, nagy antifónával, 1960 után csak Szentháromságvasárnap). 
c) Trident előtt az egész zsoltározást megelőzte a 21-25., amelyek vsz. a matutínumból származtak át, számsorrendben és párosával egy-egy antifóna alatt, ez volt az ún. longa/magna prima. (Ilyenkor a matutínumot anticipálták, ezért volt lehetséges ilyen hosszú hórával kezdeni a napot.) Trident után (ez az egyetlen ténylegesen tridenti intézkedés a zsolozsmában) számsorrendben elosztották őket a köznapi prímákba, de a 21. péntekre került, szombaton pedig nem volt semmi. 
Kapitulum (állandó). 
Responsorium breve (Christe Fili Dei vivi, azonos szöveg és dallam, de időszakonként változó "qui" kezdetű verzussal). 
Verzikulus. 
Précesz úgy, mint a kompletóriumban, tehát csak ünnepnapon marad el. A végén, a könyörgés előtt Confiteor a kompletóriumban szokott módon. Ennek mintájára van pl. a premontrei rítusban itt a közgyónás a kompletóriumban is.
Könyörgés a szokásos körítéssel, állandó szövegű. 
Közvetlenül utána officium capituli, ld. a jövő órán.

A kishórák

Mindenben, mint a príma, de a himnuszok: Nunc sancte nobis Spiritus, Rector potens verax Deus, Rerum Deus tenax vigor, 3-3 nagy divízió a 118. zsoltárból (Legem pone, Defecit, Mirabilia). Kapitulum, responsorium breve, verzikulus, könyörgés. Précesz csak mint a vesperás-laudesben.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.