Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


AZ ÚN. TRIDENTI RÍTUS, 1. óra

2008.09.19

A tridenti liturgia elnevezése, fogalma és forrásai

I. A "tridenti" elnevezés és magyarázata: 
1. A zsinat után kiadott könyvek címoldalának hagyományos felirata, 
2. A Tridenti zsinat által kialakított, a koraújkor lelkiségétől meghatározott (barokk) liturgiaváltozat - ez utóbbi utóbbi természetesen apologetikus célú torzítás a mai praxis szempontjából.

II. A Tridenti Zsinat és a liturgia 
1. Valóban fölmerültek teológiai meggondolások a történelmi liturgia megváltoztatásával kapcsolatban.
2. Ezek végül nem találtak elismerésre, a teológiailag kétségesen értelmezhető liturgikus szövegeket és gesztusokat az Egyház teljes tanításának figyelembe vételével (civilis concordantia) kell értelmezni, érv mellettük az emberemlékezetet meghaladó gyakorlat.
3. Érvényesültek bizonyos egységesítő és purista tendenciák.
4. Ezek nem váltak meghatározóvá (maga V. Pius pápa is dominikánus volt, a korábbi változatok hitelessége soha nem vált kérdésessé). 
5. A zsinat végül a hagyományos kuriális könyvek javított kiadását szorgalmazta (nem reform, hanem redakció)

III. Az editio princepsek 
1. Breviarium Romanum 1568 (V. Pius) 
2. Missale Romanum 1570 (V. Pius) 
3. Martyrologium Romanum 1584 (XIII. Gergely) 
4. Pontificale Romanum 1595-1596 (VIII. Kelemen) 
5. Caeremoniale Romanum 1600 (VIII. Kelemen) 
6. Rituale Romanum 1614 (V. Pál)

IV. Érvényességük és a későbbi szabályozás módja 
1. A BR és a MR a 200 évesnél fiatalabb rítusokban kötelező, a többi önként áttérhet rá, de utána nem térhet vissza 
2. A PR és hozzá a CE általánosan kötelező 
3. A RR nem szorítja ki az egyházmegyés hagyományokat 
4. A szabályozás szintjei: 
a) a fönti könyvek szövegi és rubrikális tartalma 
b) a Rítuskongregáció (SRC) válaszai és döntvényei
c) a liturgikus szakírók szintézisei és véleményei 
d) consuetudo urbis

V. Változások az újkorban 
1. A kalendárium bővülése és a naptári szabályozás változásai, ebből kifolyólag olykor új szerkesztésű propriumok (ez rendszeres, addig is volt, de nem jelenti a rítus változását)
2. A longa prima zsoltárainak (Ps 21-25) elosztása hétköznapokra (1568)
3. VIII. Orbán jóváhagyásával a himnuszok humanista ízlésű átírása (1630) 
4. X. Pius breviáriumreformja (1911) 
a) a zsoltárelosztás teljes átszerkesztése 
b) a köznapi és az ünnepi offíciumok kombinálása 
5. Az ún. Psalterium Pianum opcionális engedélyezése (1945) 
6. A nagyhét XII. Pius-féle reformja (1951-1955) 
7. XXIII. János rubrikális és kalendáriumreformja (1960) 
8. A misszále utolsó reformváltozata, népnyelvűség (1965)

A következő óra anyaga: a tridenti editio princepsek viszonya a korábbi liturgiatörténeti forrásanyaghoz, ha belefér, akkor a régi és az új liturgia fő tartalmi (szövegek, ceremóniák) és stiláris-lelkiségi (latin, háttalmise, csönd, "klerikalizmus", koncelebráció, magánmise, eucharisztikus fegyelem, stb.) különbségei; a tridenti liturgia sorsa a II. Vatikáni Zsinattól máig.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.